Kecederaan Tidak Disengajakan: Bantuan Kecemasan 101

Apakah jenis-jenis kecederaan yang tidak disengajakan

  1. Sesak nafas secara tiba-tiba disebabkan oleh kejutan elektrik yang teruk, lebam, kecederaan kepala atau tercekik kerana asap. Sekiranya tidak ada pernafasan, hembuskan mulut dan hidung anak dengan segera sambil memperhatikan sama ada dada anak itu turun naik. Sekiranya tidak ada turun naik, pegang dagu anak dengan tangan anda dan dongakkan kepalanya ke belakang dan segera dihantar ke hospital.
  2. Kecederaan parah disebabkan oleh lebam teruk, kecederaan pada viseral atau pendarahan viseral dan mungkin ada kejutan. Ibu bapa perlu segera meminta pertolongan profesional.
  3. Sekiranya terdapat pendarahan, anda harus menghentikan pendarahan dengan segera dengan pemampatan langsung sehingga anda sampai di hospital.
  4. Tumpahan viseral boleh berlaku dalam kes ruptur perut, ruptur dada, dan ruptur pecah. Bahagian ruptur ini hanya boleh dibungkus dengan kain lembap yang bersih dan kemudian dihantar ke hospital.
  5. Sekiranya terdapat banyak bahagian atau sebahagian besar badan yang melecur, jangan gunakan ubat, hanya bungkus dengan kain bersih dan bergegas ke hospital. Yang cedera boleh diberi garam oral untuk mencegah dehidrasi dan kejutan.
  6. Dalam kes lemas, angkat kanak-kanak itu secara terbalik dan tepuk belakang untuk mengeluarkan air dari paru-paru, dan kemudian lakukan Resusitasi Cardiopulmonary (CPR) jika diperlukan.

Cara menggunakan Band-Aid dengan betul untuk kecederaan yang tidak disengajakan

  1. Mereka yang mengalami trauma teruk dan luka yang tercemar harus pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Sebelum luka dibersihkan, pembalut tidak boleh digunakan.
  2. Luka dalam dan sempit, seperti paku dan luka tusukan, tidak boleh dibalut. Selepas hemostasis, luka harus terdedah untuk mencegah bakteria tetanus dan serum tetanus harus disuntik oleh doktor.
  3. Apabila permukaan luka tidak bersih atau terdapat benda asing, luka harus dibersihkan atau benda asing dikeluarkan sebelum pembasmian kuman dan pembalut.
  4. Mereka yang mengalami lelasan kulit ringan dan hanya sedikit pendarahan tidak perlu menggunakannya. mengaplikasi yodium atau etanol dapat mencegah jangkitan. Sekiranya anda tidak selesa, anda boleh menggunakan lapisan ramuan ungu yang nipis.
  5. Luka yang tercemar atau dijangkiti, luka dengan rembesan atau nanah tidak boleh menggunakan pembalut.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak menyedut benda asing dan tersekat di trakea

Kanak-kanak yang menghirup benda asing dan terperangkap dalam trakea boleh menyebabkan batuk yang teruk, suara serak, sukar bernafas, dan muntah refleks. Sekiranya benda asing besar menyekat trakea, kulit anak kelihatan lebam, anak itu mungkin tercekik dan bahkan berhenti bernafas. Apa langkah penyelamatan yang harus diambil untuk bersaing dengan masa, dan masa adalah kehidupan.

Kaedah menepuk belakang

Biarkan anak baring di lutut penyelamat, kepala ke bawah, pegang dadanya, tepuk belakangnya tiga hingga empat kali, berhenti sebentar dan ulangi, sehingga anak itu memuntahkan benda asing, penyelamat juga boleh mengangkat anak ke bahu mereka dan tepuk belakang anak tersebut.

Kaedah tujahan perut

Letakkan penumbuk di bahagian atas perut dan dada anak, dengan pantas dan berirama tujahkan anak, menekan bahagian atas perut untuk membentuk aliran udara yang terhalang dan mengeluarkan badan asing.

Kaedah emetik

Penyelamat menggunakan jari mereka untuk mencapai kedalam mulut kanak-kanak untuk merangsang lidah sehingga menyebabkan muntah. Kaedah ini lebih sesuai untuk badan asing di trakea berhampiran laring.

“Empower your parenting journey with Mama Net! Whether you’re just starting your journey into parenthood or are a seasoned pro, Download our app for free on the App Store and Google Playstore for access to certified content, interactive tools, and a community of supportive parents and mothers.”

“Empower your parenting journey with Mama Net! Whether you’re just starting your journey into parenthood or are a seasoned pro, Download our app for free on the App Store and Google Playstore for access to certified content, interactive tools, and a community of supportive parents and mothers.”

Main Menu